Son Aramalarınız TEMİZLE
    Genel Hızlı Tercihler Sıfırla
    Header'ı Tuttur
    Header'da Teknoloji Gündemi
    Anasayfa
    Büyük Slayt ve Popüler Haberler
    Döşeme Stili Ana Akış
    Kaydırarak Daha Fazla İçerik Yükle
    İçerikleri Yeni Sekmede Aç
    Detay Sayfaları
    Kaydırarak Sonraki Habere Geçiş
    Renk Seçenekleri
    Gece Modu (Koyu Tema)
    Sadece Videolar için Gece Modu

    ATi'nin yeni X1000 ailesi GPU'ları ve R520

    15 yıl
    3,6b
    1
    29
    Diğer
    Genel Yayın Yönetmeni

    ATi'nin rakibi Nvidia'nın G70 GPU'larına karşı oldukça geciken cevabı X1000 ailesi GPU lar geçtiğimiz gün ayrıntıları ile basına tanıtıldılar. 90nm üretim teknoloji kullanılarak TSMC tesislerinde üretilen GPU'larda ATi, 90nm üretim teknolojisi sayesinde birim alana daha çok transistör sığdırmayı ve 625MHz gibi yüksek saat hızlarına çıkmayı başarmış. ATi'nin şu anki en hızlı kartı olacak X1800 XT 625MHz çekirdek hızına ve 1500MHz bellek hızına sahip. ATi'nin Piksel Shader 3.0 ve HDR özellikleri ile donattığı yeni GPU'ları tamamen yeni bir mimari ile üretiliyorlar. ATi R520 rakibi Nvidia G70'e göre 18 milyon daha fazla transistör içeriyor (Toplamda 320 milyon). Daha az Piksel iş hattına sahip olmasına rağmen daha fazla transistör içermesi yeni mimarinin ne kadar karmaşık bir yapısı olduğunu gösteriyor.

    X1800 XT, X1800 XL, X1600 XT, X1600 PRO, X1300 PRO, X1300 ve X1300 Hyper Transport modelleri ile piyasaya girecek olan ati bütün modellerinde Shader 3.0 ve HDR desteğini bulunduruyor. X1800 ve X1600 serisi kartlarda CrossFire ile 2 kartın aynı anda kullanılabilmeside desteklenmekte ve CrossFire yeni Compositing Engine sayesinde artık 2048x1536 piksel çözünürlükte 70Hz tazeleme oranı sunabiliyor. Ayrıca AVIVO ile ATi, ekran kartlarına en son HD Video sıkıştırma formatı olan H264'ün donanımsal olarak çözülmesi, video kodlama ve çözme konularında da eklentiler yapmış durumda.


    ATi X1800XT Grafik Kartı

    Geçtiğimiz sene Nvidia'nın 6600GT'sine karşılık 200$ seviyesinde kart sunamayan ve X800GT lerle oldukça geç cevap verebilen ATi, yeni kartlarıyla her seviyede piyasaya girmeyi ve Piksel Shader 3.0 ve HDR destekli kartlarını Nvidia gibi tabana yaymaya çalışacak gibi görünüyor. Tablo incelendiğinde ATi'nin en üst seviye grafik çekirdeği R520'nin Nvidia'nın G70'inin 24 piksel iş hattı içermesine karşılık sadece 16 iş hattı içerdiği görülüyor. ATi, iş hatları tarafındaki eksikliğini yüksek çekirdek ve bellek hızları ile kapatmasının yanı sıra GPU mimarisinde de bir dizi performansı arttırıcı ve olanı en iyi şekilde kullanan teknolojik önlemler almış durumda.

     
    GPU/RAM
    PP/VP
    Veri Yolu
    Bellek
    Fiyat
    X1800 XT (R520)
    625/1500MHz
    16pp/8vp
    256bit
    256/512MB
    499$/549$
    X1800 XL (R520)
    500/1000MHz
    16pp/8vp
    256bit
    256MB
    449$
    X1600 XT (R530)
    590/1380MHz
    12pp/5vp
    128bit
    128/256MB
    199$/249$
    X1600 PRO (R530)
    500/780MHz
    12pp/5vp
    128bit
    128/256MB
    149$/199$
    X1300 PRO (R515)
    600/800MHz
    4pp/2vp
    128bit
    256MB
    149$
    X1300 (R515)
    450/500MHz
    4pp/2vp
    128bit
    128/256MB
    99$/129$
    X1300 Hyper Transport
    450/500MHz
    4pp/2vp
    128bit
    32MB
    79$

    ATi'nin yeni nesil GPU'larında firmanın Ring Bus ismini verdiği bellek erişim mimarisi kullanılmakta. Ring Bus ismi verilen mimariyi basite indirgenmiş bir şekilde açıklarsak sistem GPU çevresinde çevrili 2 adet hem geliş hem gidişe izin veren 256bit veri yolu, bu yollara bağlı bellekler, tampon bellekler ve istemcilerden oluşmakta. R520'de 256bit olan bu 2 adet yol R515 de 128bit olarak yer almaktalar. İşlemciyi çevreleyen bu yolların ekran kartı bellekleriyle bağlandığı noktalara Ring Stop ismi veriliyor ve her GPU'da 4 adet Ring Stop bulunmakta. Ring Stop'lar 2 adet 32bit lik veri yolu ile belleklere bağlanmaktalar.

    Sistemin çalışması oldukça basit, istemciler bellekteki herhangi bir bilgiye ulaşmak istediklerinde bunu merkezdeki bellek kontrolcüsüne bildiriyorlar. Bellek kontrolcüsü, gelen bir çok isteği kendi içersindeki algoritma ile değerlendirerek önem sırasına koyuyor ve performansa en çok etki edecek isteği en önemli olarak seçerek işleme alıyor. Merkezi bellek kontrolcüsü bellekten bilgi almak isteyen istemci'nin ulaşmak istediği bilgiyi bellekten alarak istemcinin en yakınındaki Ring Stop'a taşıyor. Bu teknik sayesinde gecikme ve bilginin belleğe yazılma esnasındaki bozulmalar en aza indirgendiğinden GDDR4 gibi yüksek hızlı belleklerin kullanılmasına imkan veriliyor.

    ATi'nin yeni GPU'ları GDDR4 belleklere destek veriyorlar ve R520 çekirdeği taşıyan modellerin GDDR4 bellek kullanan versiyonlarını, GDDR4 bellek modülleri üreticilere dağıtıldıktan sonra görmek mümkün olacak. ATi'nin Ring Bus'da bellek kontrolcünün kullandığı algoritma, sürücü tarafından kontrol edilebiliyor. Bu ilerde oyunlara göre optimize edilmiş sürücülerle ekran kartının performansının arttırılabileceği anlamını taşıyor.

    ATi'nin yeni GPU mimarisinde kullandığı bir başka teknoloji olan Ultra-Threaded Architecture'da ise amaç 16 piksel iş hattını olabildiğince verimli kullanmak. Bu sistemde basitçe Ultra-Threading Dispatch Processor, ismi verilen bir ünite iş yükünü 4 lü guruplara ayrılmış piksel iş hatlarına bölüştürmekte. Ultra-Threading Dispatch Processor ayrıca işini bitirip bekleme konumuna geçmiş olan piksel iş hatları gruplarına (Quad) ek iş vererek sistemden en fazla verimin alınmasını sağlamakta.

    ATi, performans arttırıcı önlemler yanında grafik kalitesinde de artış sağlayabilmek için yeni filitreleme ve kenar yumuşatma algoritmalarını GPU'larına eklemiş durumda. Adaptive AA ve Area Anisotropic filtreleme olarak isimlendirilen tekonolojilere kısaca değinmek gerekirse, Adaptive AA, Nvidia'nın Transparency AA sı ile yaptığı kenar yumuşatma tekniğinin bir benzerini uygulamakta. Area Anisotropic filtreleme ise strateji oyunları ve benzeri bir yere izometrik açıdan baktığımız ortamlarda veya özgür uçuş uzay simulasyonu gibi oyunlarda çok daha ileri filitreleme sunarak, kaplamaların titremesini olabildiğince azaltmakta. Ayrıca ATi'nin yeni kartlarında Nvidia'nın HDR ile FSAA kullanılamaması sorunu ortadan kaldırılmış ve HDR açıkken FSAA da kullanılabiliyor.

    Burada haber için kısıtlı bir alanımız olduğundan ATi'nin yeni nesil GPU'ları ile gelen yenilikleri ve ne işe yaradıkları oldukça yüzeysel bir şekilde tanıttıktan sonra birazda kartların performanslarına değinelim. Eğer kartların tam olarak neler getirdikleri görmek ve bütün detayları öğrenmek isterseniz haberin sonundaki ilgili linklere tıklayarak bilgi alabilirsiniz.

    Herkezin oldukça fazla merak ettiği ve 16 Piksel iş hattı ile Nvidia'nın G70'i (24 piksel iş hattı) karşısında R520'nin ne yapabileceği idi. ATi, olanı en iyi şekilde kullanan yeni GPU mimarisi ile görünen o ki 24 iş hattına sahip rakibi karşısında oldukça iyi iş çıkarmış. 3DMark serisinde oldukça yüksek bir performans kazancı sağlanmışken oyunlara gelindiğinde bazen ATi'nin bazende Nvidia'nın öne geçtiği görülüyor. Özellikle 1600x1200 de dahi X1800 XT güçlü rakibi karşısında ayakta durmayı başarması hız artışının ve mimarinin kazandırdıklarını ortaya koyuyor. Splinter Cell 3, Far Cry gibi oyunlarda X1800 XT'nin üstünlüğü söz konusuyken Day of Defeat, Doom3, Everquest II gibi oyunlarda da 7800GTX'in üstünlüğü söz konusu. Orta seviyede ise X1600XT'nin tatmin edici olduğunu söylemek oldukça zor 6600GT karşısında zor ayakta duran GPU, fiyat olarak neredeyse 6800GT seviyelerinde, üst düzey kartlarda başarı söz konusu olsada düşük seviyede aynısını söylemek oldukça zor. X1300PRO'nun performansı ise yaklaşık olarak Nvidia 6600 sevilerinde.

    • XBitlabs.com (39 sayfalık inceleme, bütün ayrıntıları ile yeni gelen teknolojiler ve performans testleri)
    • Anandtech.com (11 sayfalık inceleme, genel hatları ile yeni gelen teknolojiler ve oyun performans testleri)
    • Hardocp.com (22 sayfalık inceleme, bütün hatları ile yeni gelen teknolojiler ve performans testleri)


    Yorum Yaz Bu haberi, mobil uygulamamızı kullanarak indirip,
    istediğiniz zaman (çevrim dışı bile) okuyabilirsiniz:
    DH Android Uygulamasını İndir DH iOS Uygulamasını İndir
    Yorumlar (2) Yorum Yaz Forumda Gör
    Heardalis (Tim Arslan) 15 yıl
    güzel kartlar fakat birşey dikkatimi çekti .

    bunalrın ram ve gpu mhz lerini pump lamışlar. bence o.c yapılmaz bu saatten sonra bunlarla . hadi o.c le uğraşmayanlar vardır ama şu da unutulmamalı nvidia da gpu yu ve ramları bu hz lere çıkardığınızda aynı performansı alırsınız .



    ve kötü olan da bence hala 16 pipe olması .



    GPU mhz lerin bu kadar yüksek olabilmesinin tek sebebi ati nin kullanmış olduğu yeni 90 nm lik teknolojiye borçlu .

    fakat yine bir sorun çıkıyor ortaya . Kartlar deli gibi ısınıyormuş . Yani Yük altında 90 Derecede çalışıyorlar. Bu da bence büyük bir sorun . Fanlarına gelince Nvidia ya nazaran çok gürültülü Kartlar.



    Bence Ati sadece yine en üstte olmak için , milleti kandırarak bu kartları anca yapabilmiş. Tek güzel yani artık shader 3.0 ı desteklemesi . AA larda da gerçekten çok güzel sonuçlar almasıdır.



    tabii ki bunlar sadece benim düşüncelerim
    bachree (bhr ktl) 15 yıl
    bende böyle birşey arıyordum yeni kartları yüzeysel olarak tanıtan bir yazı. güzel olmuş teşekkürler
    Yorum Yaz Forumda Yanıtla
    Nasıl eklemek istersiniz? Üye Girişi Yaparak
    Sorgu:
    Önceki ve Sonraki İçerikler
    Alternatif Görünümler Geri Bildirim