Evrenin bilinen en büyük patlaması keşfedildi "Uzay-zamanı parçaladı"

Dev patlamanın yaklaşık 390 milyon ışık yılı uzaklıkta gerçekleştiği ve uzayda tam 15 Samanyolu Galaksisi büyüklüğünde bir yarık oluşturduğu belirtiliyor.

Evrenin bilinen en büyük patlaması keşfedildi 'Uzay-zamanı parçaladı' Tam Boyutta Gör

Uluslararası bilim insanlarından oluşan bir grup astronom, evrenin bilinen en büyük patlamasını keşfetti. Detayları bugün The Astrophysical Journal'da yayınlanan patlamada, rekorun bir önceki sahibinin tam beş katı oranında enerji yayıldığı belirtiliyor.

Devasa patlama, Yeryüzü'nden yaklaşık 390 milyon ışık yılı uzaklıkta, Ophiuchus isimli galaksi süper kümesinde tespit edilmiş. Patlamanın kaynağının bir süper kütleli kara delik olduğu söyleniyor. Süper kütleli kara delikler bildiğiniz gibi galaksilerin merkezlerinde yer alıyor. Örneğin Samanyolu'nun merkezinde de bu türden dev bir kara delik var. Bilim insanları, patlamanın gerçekleştiği kara deliğin de Ophiuchus kümesindeki galaksilerden birisinin merkezinde yer aldığını belirtmiş.

Samanyolu'ndan 15 kat daha büyük bir göçük oluşturdu

Konuyla ilgili bazı açıklamalar yapan araştırma lideri Simona Giacintucci,"Patlamayı aslında, 1980 yılındaki Mt. St. Helens volkanik patlamalarının astronomik bir versiyonu olarak nitelendirebiliriz. Orada dağın üst kısmı tamamen yok olmuştu. Ophiuchus'taki patlamada ise, içerisine tam 15 Samanyolu'nu sıra halinde sığdırabileceğiniz dev bir göçük oluştu." ifadelerini kullandı. Samanyolu Galaksisi yaklaşık 100 bin ışık yılı gibi bir çap uzunluğuna sahip.

Galaksi kümeleri uzayın en aktif ve en büyük yapıları olarak biliniyor.  Genellikle yüzlerce galaksiden oluşan bu devasa yapılar olağanüstü kütleçekim kuvvetleriyle bir bütün halinde hareket ediyor. Bu galaksileri bir araya getiren kütleçekim kuvvetlerinin ise genel anlamıyla karanlık maddeden oluştuğunu biliyoruz.

Elektromanyetik dalgalarla etkileşime girmediği için gerçek anlamıyla tespit edemediğimiz karanlık madde, bildiğiniz gibi şu anda bilim dünyasının en büyük gizemlerinden birisi. Karanlık maddenin varlığı yalnızca diğer cisimler üzerinde oluşturduğu kütleçekim kuvvetleri sayesinde belirlenebiliyor.

10 milyon Güneş kütlesinde dev bir kara delik

Dev patlamayı oluşturan kara deliğin yaklaşık 10 milyon Güneş kütlesinde olduğu belirtilmiş. Kara delikleri ışık da dahil her maddeyi yutan cisimler olarak biliyoruz ancak bu tam anlamıyla doğru değil. Kara delikler ayrıca inanılmaz kütlelerde materyal ve enerjiyi ışık hızına yakın hızlarda dışarı sürüyor/püskürtüyor. Bunun nedeni ise kara deliğin belli bir limite sahip olması. Kara delik içine olan akış bu sınıra ulaşınca bir kısım materyal yutulmaktan kurtuluyor ve ışık hızına yakın hızlarda dış uzaya sürülüyor

Ophiuchus'ta gerçekleşen patlamanın kesin nedeni belli değil, ancak elbette bilim insanlarının konuyla ilgili bazı tahminleri var. Astronomlar, kara deliğin o sıralar olağanüstü büyüklükte dev bir yapıyı yutmaya çalıştığını ve enerjideki bu ani artışın da patlamaya neden olduğunu düşünüyor.

Ophiuchus'taki patlama ilk kez 2016 yılında, Chandra X-ışını Gözlemevi'nden elde edilen verilerle tespit edilmiş. Ancak keşfin yapıldığı ilk sıralarda, olağanüstü büyüklüğü nedeniyle bilim insanları bunun bir patlama olamayacağını düşünmüş. Daha sonra ise Simona Giacintucci liderliğindeki ekibin Avrupa'nın XMM-Newton uzay teleskobu, Avustralya'nın Murchison radyo teleskobu ve Hindistan'ın Giant Metrewave radyo teleskobundan yardım aldığı ve buralardan elde edilen yeni verilerle araştırmanın bugünkü noktasına ulaştığı belirtiliyor.

Araştırmaya Avustralya'dan katkıda bulunan Prof. Dr. Melanie Johnson-Hollitt,"Galaksi merkezlerinde daha önce birçok kez dev patlamalar gözlemledik, ancak bu yeni patlama gerçekten de çok ama çok büyük. Neden bu kadar büyük olduğunu bilmiyoruz, evren gerçekten de çok tuhaf bir yer." ifadelerini kullandı.

İlgili makaleye arXiv.org üzerinden ulaşabilirsiniz.

kara delik, astronomi ve