nVidia' nın referans 7800GTX kartı
Bu başarılı yılın 2. çeyreğinin sonlarına gelirken, nVidia uzun süredir adından söz edilen ikinci nesil Shader Model 3.0 kartı olan 7800GTX (kod adı G70)' i duyurdu. Daha yüksek performans ve daha iyi görüntü kalitesi sloganı ile duyurulan, 0.11 mikron teknolojisiyle üretilen ve tam 302 Milyon transistör içeren G70, 8 vertex shader ve 24 pixel shader ünitesi barındırıyor. Yerine aldığı 6800Ultra' da ise sadece 6 vertex ve 16 pixel shader ünitesi bulunuyordu. Burada bazılarımızın aklına, madem bu iş bu kadar kolay herkes pixel üniteleri ile doldursun karta ve daha çok performans elde etsin niye bizi bekletiyorlar gibi bir soru gelebilir. Sorunun cevabı basit, GPU' nun içine daha çok ünite sıkıştırmak daha fazla GPU boyutu, daha fazla ısınma ve daha fazla maliyet anlamına geliyor. Teknolojiyi ilerletip küçük mikron teknolojisi ile üretim yaparak daha küçük alana daha fazla transistor sığdırmak ve bunu yaparken de maksimum maliyet sınırları içinde kalmak gerekiyor. İşte bu yüzden yeni bir teknolojinin üretildikten sonra maliyetini kurtarana kadar piyasada kalması istenir :)
Ati' nin en üst seviye kartı X850XT PE(altta) ile karşılaştırıldığında 780GTX(ortada) bir hayli büyük kalıyor
Kartın yapısına baktığımız zaman 6800GT' den biraz daha uzun olduğunu görüyoruz fakat rakibi Ati' nin en üst seviye kartı X850XT PE ile arasında oldukça fark var. Dar kasalarda sorun yaratabilir dikkatli olmak gerekiyor. Soğutma sisteminde ise oldukça gelişme olduğu çok açık. 6800Ultra 2 pci slotu kaplayan soğutucu ile soğutulrken 7800' de tek katlı soğutucu yeterli görülmüş. Düşen mikron teknolojisi ile paralel olarak düşen güç ihtiyacı ( 6800Ultra 120watt, 7800GTX 110Watt) soğutma işini kolaylaştırmış. 6800 GT ve Ultra kartlar ile kurulan SLI sistemlerde master kartın soğutucusu çok yüksek olduğu için öndeki kartın artkasına kadar yaklaşıyor ve kart kendini soğutabilmek için yeterli havayı ememiyor ve doğal olarak master kart daha fazla ısnıyordu. 7800GTX' in tek katlı ince soğutucusu ile vu sorun ortadan kalkmış gibi. Şimdilik PCIe oalrak üretilen kart için AGP versiyonu henüz düşünülmüyor. nVidia yaptığı açıklamada HSI agp köprüsü 7800GTX' e uydurulabilirse AGP versiyonun üretilebileceğini söyledi. Hala AGP8X' in sınırlarına gelemeyen ekran kartlarıı için PCIe slotunun sadece SLI kullanıldığı durumda AGP' den avantajlı olduğunun bir kanıtıda bu olsa gerek :). Şimdilik 256MB olarak üretilen kartın, tıpkı 6800Ultra' da olduğu gibi 512Mb' lık modelinin de çıkacağı aşikar.
nVidia normal 4xAA Ati XT850 PE 4x AA
nVidia multisampling nVidia supersampling
Multisampling ve normal AA arasında belirgin bir fark gözlemlenemezken Supersampling' in getirdikleri ortada
G70 çekirdeğinin vaat ettiği daha iyi görüntü kalitesini biraz açalım. Anti aliasing kalitesinde sürekli Ati' nin gerisinde kalan nVidia bu alandaki eksiğini gidermek için konunun üzerinde durmuş ve G70 çekirdeğine 2 yeni anti aliasing modu eklemiş. Transparency adaptive supersampling ve transparency adaptive multisampling. İki mod da AA kalitesini arttırmayı hedefliyor fakat multisampling modu performansa paralel geliştirilen bir mod. Yani multisampling performans vaad ederken supersampling daha iyi kalite vaad ediyor. Daha çok ince yapılı nesneler üzerindeki kırıkları iyileştirmek için adapte edilen yeni 2 modun getirdiklerini görmek için yukarıya resimleri inceleyebilirsiniz.
Peki bu yeni AA modları performansı nasıl etkiliyor? Testlere baktığımız zaman görüyoruz ki, şaşırtıcı şekilde multisampling in normal AA ile arasında hiç bir performans farkı yokken, supersampling 1600x1200 çözünürlükte sadece %7 daha yavaş. Bu açıdan bakıldığında nVidia iyi iş çıkarmış gözüküyor. Oyun testlerine baktığımız zaman beklenen bir tablo ile karşılaşıyorz. Uçuş simulasyonu gibi sistemin işlemci gücüne daha fazla ihtiyaç duyan oyunlarda 7800GTX ile diğer kartlar arasında fark yok denecek kadar az. Fakat shader ağırlıklı mesela HDR efekti aktif hale getirilen FarCry testlerinde fazla shadder ünitesi bulunan G70 tek başına SLI modda çalışan 6800Ultra yı dahi geride bırakabiliyor. Diğer uygulamalarda ise kardeşinden %50 fazla pixel ve %30 fazla vertex ünitesi bulunduran bir ekran kartından beklendiği gibi farklar oluşuyor. Ati' nin önde olduğu bazı direct3d uygulamalarında ise artık yeni lider nVidia gözüküyor.
Sonuç olarak 7800GTX çok başarılı bir ürün olarak karşımızda. Bir zamanlar çok başarılı olan GeForce3' ü biraz daha geliştirerek GeForce4 serisini üreten nVidia, bu sefer de aynı işi yapmış gibi. Ve Ati bu derece zor durumdayken üretilen bu ürün adından çok söz ettirecek. 6800Ultra' dan daha az ısınan, daha az enerji ihtiyacı olan, geliştirilmiş AA modları ile çok iyi görüntü kalitesi (performanstan neredeyse kayıp vermeden) sunan ve çift DVI çıkışı ile LCD kullanıcılarının da yüzünü güldürecek olan 7800GTX, 600$ fiyatı ile eski 6800Ultra' nın yerine geçecek. Aşağıdaki linklerden kartın geniş incelemelerine bakabilirsiniz.
- AnandTech
- NeoSeeker
- TrustedReviews
- HardwareZone
- HardOCP
- FiringSquad
- TomsHardware
Bu haberi, mobil uygulamamızı kullanarak indirip,
istediğiniz zaman (çevrim dışı bile) okuyabilirsiniz:
ah dronlara karşı da bir akkor güncellemesi olsaydı tadınadan yenmezdi o zaman.
Ozaman 2025 yılında Türkiye olmayacak ?