11 ışık yılı uzaklıktaki bu gezegen tıpkı Dünya'ya benziyor "Kozmik komşumuz"

Avrupalı astronomlar tarafından keşfedilen Ross 128b isimli gezegen, Dünya dışı yaşam arayışları için bir numaralı aday olabilir. İşte sadece 11 ışık yılı uzaklıkta gezegenin detayları:
Avrupa Güney Gözlemevi'nden (ESO) bir grup bilim insanı bugün çok önemli bir duyuru yaptı. Sadece 11 ışık yılı uzaklıkta yeni bir potansiyel "Dünya" keşfettiklerin açıklayan Avrupalı astronomlar, Yeryüzü'ne yakınlığı nedeniyle "kozmik komşumuz" olarak niteledikleri bu gezegenin yaşam barındırabilme olasılığının çok yüksek olduğunu söylüyor.

ESO'nun Ross 128b ismini verdiği bu gezegen, adını yörügesinde bulunduğu kırmızı cüce yıldız Ross 128'den alıyor. Güneş'ten tam 2800 kat daha sönük olan Ross 128 yıldızı, yine Güneş'in %15'i oranında bir kütleye ve inanılmaz düşük bir sıcaklığa sahip.
Dünya'dan 10.89 ışık yılı uzaklıkta bulunan Ross 128'i diğer yıldızlardan farklı kılan özelliği ise pasif bir kırmızı cüce olması. ESO'lu araştırmacıların "Güneş Sistemi çevresindeki en sessiz yıldızlardan birisi" olarak nitelendirdiği Ross 128; güçlü Güneş patlamalarının pek rastlanmadığı, çok düşük radyasyon yayan oldukça stabil bir yıldız. Avrupalı astronomlar, Ross 128'in bu özellikleri nedeniyle Ross 128b gezegeni için çok ideal bir ortama sahip olduğunu söylüyorlar.

Peki ESO'nun keşfini henüz bugün açıkladığı ilginç gezegen Ross 128b hakkında neler biliyoruz? Şili'deki La Silla Rasathanesi'nden HARPS isimli gezegen araştırma ekipmanıyla geçtiğimiz Temmuz ayında keşfedilen Ross 128b, yapılan araştırmalara göre Dünya'nın yaklaşık 1.35 katı büyüklüğünde kayalık bir gezegen. Yıldızına çok yakın bir konumda bulunan Ross 128b'nin, Ross 128'e olan uzaklığı Dünya ve Güneş arasındaki uzaklıktan tam 20 kat daha az. Ayrıca gezegenin yıldızı etrafındaki bir tam turu da sadece 10 Dünya günü sürüyor.

Çok küçük, soğuk ve sönük bir yıldızın etrafında bulunan Ross 128b, her şeye rağmen yıldızına çok yakın bir konumda bulunduğu için yeterli düzeyde ısı ve ışık alabiliyor. Öyleki Ross 128, Güneş'ten 2800 kat daha sönük bir yıldız olmasına karşın Ross 128b, Dünya'dan yaklaşık %40 daha fazla ışık alıyor. Gezegenin kaşifleri, tüm bu etmenler nedeniyle Ross 128b'nin "bugüne kadar keşfedilen en ılıman gezegen" olabileceğini söylüyorlar.
ESO'nun Ross 128b için hazırladığı video:

Tabi keşif henüz yeni olduğu için araştırmacılar gezegen ve yıldızı hakkında çok detaylı bilgilere sahip değiller. Örneğin Ross 128b, yıldızının yaşanılabilir bölge sınırlarında mı yer alıyor araştırmacılar henüz tam olarak emin değil. Aynı şekilde atmosferik oksijen veya yüzey suları gibi yaşamın olmazsa olmazları hakkında da herhangi bir bilgiye sahip değiliz. Yani Ross 128b, tıpkı tüm diğer potansiyel yaşanılabilir gezegenler gibi şu an için birçok bilinmezle dolu.

Diğer taraftan Avrupalı astronomlar yakın gelecekte kullanıma açılacak olan yeni nesil uzay teleskoplarının bu tarz bilinmezlere ışık tutabileceğini söylüyorlar. NASA'nın 2019 yılında uzaya fırlatacağı James Webb Uzay Teleskobu ve ESO'nun 2024'de tamamlamayı planladığı Extremely Large Telescope ile birlikte Ross 128 sisteminin çok daha iyi bir şekilde incelenebileceği düşünülüyor.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayınlanan makaleye ulaşmak için buraya tıklayabilirsiniz. Bu haberi, mobil uygulamamızı kullanarak indirip,